Project Description

Fra landside til airside

MOE arbejder i alle hjørner af Københavns Lufthavn. Det specielle arbejdsområde har præget HVAC-ingeniør Mette Veith Schroeders karriere.

En af Mettes første opgaver som nyuddannet ingeniør i MOE var en såkaldt koldhal i Københavns Lufthavn. De snerydningsmaskiner, der holder landingsbanerne fri for sne, har brug for at tø op, når de har været i brug og er fyldt med is og sne. Det er her, koldhallen kommer ind i billedet.

”Der er 6 snerydningskøretøjer, og vognene skal være klar inden for en halv time. Første skridt var derfor at estimere, hvor meget is der har sat sig fast på vognen, og hvor meget varme der skal bruges for at tø vognene op. Som ingeniørstuderende er man vant til opgaver, hvor man får mængderne serveret, så her skulle man bruge sin kreativitet”.
Mette Veith Schroeder
Mette Veith Schroeder Fagingeniør
Industri HVAC

Mette forklarer, at der udover kraftige varmeblæsere skulle installeres effektiv ventilation, der hindrer den kulilteforurening, som udstødningen fra maskinerne forårsager. Koldhallen har et specialdesignet system, der automatisk åbner portene, lukker for varmen, får ventilatorerne til at køre og vice versa.

Udluftning til sværvægteren
Standpladser er et område, hvor ventilationsingeniører spiller en vigtig rolle. For når et fly kører ind på en standplads, er udluftning tiltrængt. Alle fly bliver tilsluttet et ventilationssystem, der kobles på undersiden af flyet via ventilationsbokse i belægningen. Mette har bl.a. været med til at projektere den nye standplads til verdens største passagerfly Airbus 380, der kan tilsluttes fire ventilationsanlæg, så luftens største sværvægter bliver gennemventileret på kort tid.

Mette var tilmed fagansvarlig for HVAC på den nye udvidelse af Finger C, der gør det muligt at modtage passagerer fra Airbus 380, hvilket kræver boarding i to etager.

“Det var på flere fronter en spændende opgave. Alle installationer er synlige og sirligt placeret over lamperne i loftet. Det krævede et tæt samarbejde med arkitekten, Schmidt Hammer Lassen og stor præcision i projekteringen. Vi var også underlagt meget strenge sikkerhedskrav i byggeperioden, da der er interkontinentale flyvninger til og fra finger C”.