Lufthavne 2018-04-11T13:32:49+00:00

Project Description

Lufthavne

MOE har løst projekter i Københavns Lufthavn i over 85 år. Vores erfaring spreder sig også til andre danske lufthavne og sågar helikopterplatforme. Vores solide kombination af byggeri- og anlægskompetencer er blevet sat i spil fra airside til landside og fra terminaler til landingsbaner.

Metro Bridge

Terminal 3 er nok det mest velbesøgte område i Københavns Lufthavn. En af årsagerne er, at ca. 25 procent af passagererne ankommer til terminalen med metro, og mange af dem har ikke noget egentligt ærinde i terminalen.

Den nye 100 m lange metrobro skal lette trængslen ved at forbinde metrostationen, sikkerhedskontrollen og Terminal 2.

Bygherre  Københavns Lufthavne
Arkitekt TNT Arkitekter og Vilhelm Lauritzen Architects
Ydelser  Ingeniørrådgivning

Heliport til DNU

Parkeringshuset til Det Nye Universitetshospital i Aarhus har en helikopterplatform på taget, så patienter, der ankommer med helikopter, kan transporteres direkte til akutmodtagelsen via en elevator og komme hurtigere i behandling.

Platformen er en aluminiumskonstruktion har en dimaeter på 27 meter. Der er bl.a. installeret et Deck Integrated Fire Fighting System, der kan slukke en helikopterbrand i løbet af 15 sekunder.

Bygherre Region Midtjylland
Arkitekt  AART
Ydelser: Ingeniørrådgivning på P-Hus og heliport

Landingsbane til A380

Da verdens største passagerfly, Airbus 380, for første gang skulle lande i Københavns Lufthavn, var vi en del af den tekniske velkomstkomité, der gjorde forberedelse. Landingsbanen blev udvidet med 4 meter, og her stod MOE for udskiftning af banelys, udvidelse af belægninger, el-installationer, omlægning af kabelblokke og en effektiv løsning til afvanding af banen.

Vi er i øvrigt ingeniør på udvidelsen af Finger C, hvor der blev etableret boarding i to etager for at kunne modtage de mange passagerer fra Airbus 380.

Bygherre  Københavns Lufthavne
Ydelser Anlæg, afløb og lufthavnsekspertise